Opdateret d. 21/11 - 2021

 

 



Livets mange sider

Af Niels Peter Larsen

 

Herre Jesus Kristus, hvor skal jeg gå?

Herre Jesus Kristus, hvor vil du, jeg skulle hen? Du har givet mig min plads på jorden. Er min plads,
hvor jeg er? Eller har du andre tanker med mig? Eller er livet for mig ved at slutte. Kærligheden til
en kvinde, og et ægteskab, som kun flyver med vinden. Hvad er din mening med mig? Jeg forstår
det ikke helt selv. Hvor jeg skal hen Herre Jesus Kristus. I dag har jeg et stærkt liv i Herre Jesus
Kristus. Et liv, som er værd at leve for. Men selvom mit liv er stærkt i vor Herre Jesus Kristus,
savner jeg hende at dele det gode liv med. Med den kærlighed, som det nu bringer med sig. Min
hverdag ville være nemmere, hvis jeg havde nogen at dele både glæder og sorger med. Man kunne
le, og man kunne græde. "Sige Tak", til vor Herre Jesus Kristus for alt, hvad du gør og har gjort for
os. Uden dig var ulykken ramt hårdt. Du giver os sejrskransen sammen med dig. Vores hverdag var
gået i stykker, hvis du ikke var til stede. Nærværende sammen med os. Du ser os ikke, som om vi
var intet. Men i dig er vi noget, sammen med vor Herre Jesus Kristus. Der er ingen personanseelse
fra dit hjerte. Herre Jesus Kristus er kærligheden, som fylder alt i os. Du fylder os så meget, at det
usynlig bliver nærværende hos os. Det usynlige varer evigt, det synlige skal dø. Vejen deler sig i to,
til venstre er vejen til Rom og den anden side til Jerusalem. Jeg vælger at gå mod Jerusalem. Herre
Jesus Kristus går jeg galt på vejen, løft mig op når jeg går forkert og før mig på rette vej. Herre Jesus
Kristus bliver mine ben trætte, håber jeg, du vil bære mig, når trætheden er for stor for mig. Jeg håber,
du gør livet nemmere her på jorden, imens vi er her. Fejlfri bliver jeg aldrig, det må jeg erkende. Men
livet med dig, Herre Jesus Kristus, er værd at leve for. Især når din nærhed er stor ved mig. Du glatter
mine svagheder ud og gør mig stærk.


Magtesløshed.

Som Menneske er jeg magtesløs overfor alt i livet. Er der nogle ting, hvor magtesløshed ikke er til stede,
nej næppe. Hvordan skulle vi som mennesker kunne styre følelser som kærligheden? At le, at græde,
sorg, glæde, smerter, tanker, fantasi, vrang forestillinger, frelse og meget mere. Følelser for kærlighed,
hvor hjertet banker hurtig, og kroppen bliver varm. At le og ikke kan stoppe igen. Kender I ikke det,
da vi var børn og tissede i bukserne af det. At græde bliver til en lettelse, løber tårerne ned af kinden.
Sorg er en frygtelig smerte i hele kroppen. Glæde er at glæde andre og sig selv. Smerter har mange
forskellige grader. Tanker, som flyver mod øst, vest, syd og nord. Fantasi uden grænser.
Vrangforestillinger fra en anden verden, som ikke er til. Kan man frelse sig selv?, næppe. Jesus Kristus
kan frelse dig. Magtesløshed er en mærkelig størrelse. Hvis mennesket ikke var magtesløs, over egne
evner og kunne overvinde alt i verden, hvad blev der så af mennesket, hvis Gud ikke kan arbejde med
et menneske, som er magtesløs? Magtesløshed er netop med til at gøre mennesket afhængig af Gud, så
mennesket her igennem bliver til frihed i vor Herre Jesus Kristus. Magtesløshed over for verden, som
Gud har skabt. Mennesket misbruger alt på jorden. Vi går til i magtesløshed. Jorden forgår med lynets
hast. Inden mennesket ser sig om, er alt uopretteligt. Magtesløshed er det eneste, der er tilbage.

Modløshed.

At føle sig modløs, kan være en voldsom følelse. Man kan undre sig. Være ked af der og være i en
tilstand, hvor tingene snegler sig af sted. Man kunne lige så godt være en snegl, så får man da ingen
fart bøde. Modløshed kan være det samme, som at være selvpiner. Handler det om kærlighed, er
man i intetheden, hvor tiden står helt stille. Modløshed er en tilstand, som er ubehagelig. En følelse,
som er svær at takle. Imellem en mand og en kvinde, nogle gange snegler farten af sted, andre gange
meget hurtig. "For hurtig". Hvis man begynder at savne den anden, mener man noget med det. Følelser
er en underlig størrelse, som man ikke selv er herre over. Her kommer magtesløshed og modløshed
til at gå hånd i hånd. "Disse to ord hænger grundigt sammen". Man er magtesløs over, hvor langsomt
tingene skal gå. Modløs over hvad fremtiden vil bringe. Kærlighed er en underlig størrelse, hvor
følelser spiller en et pus, og hjertet banker hurtigt. Hjertet banker bare, ved at snakke sammen i
telefonen. At en mand og en kvinde forstår hinanden, og har lighedspunkter i fælles oplevelser, kan
blive til noget stort. Man længes kun efter at komme tæt på hinanden med et knus, så man mærker
varmen inde i sig selv.


Tålmodighed.

Tålmodighed, hvad er du for en størrelse? "Kun særlig få mennesker har tålmodighed nok". Nogle
gange er det en prøvelse, som ikke er nem at håndtere. Tålmodighed er nok en af de svage sider hos
de fleste. Sådan er det i alle lives forhold. Tålmodighed skal man arbejde med. Fordi, ellers ender
tålmodighed med at blive til noget voldsomt negativt. Negativ tålmodighed har mange virkninger.
Følelser som vrede. Utålmodig med alt og alle. Utålmodighed giver uro. I værste fald let til tårer.
Føler sig ikke god nok, fordi man ikke slår til. Det kan blive konsekvensen hele livet. Positiv
tålmodighed er, at have styr på tingene, sig selv og sine følelser. Det er det samme som at have
Herren Jesus Kristus´ sindelag i hjertet. Positiv tålmodighed, "får man kun ved bøn til Gud". Det
tager mange år, hvis man er utålmodig, at få det vendt til positiv tålmodighed.

Stilheden.

Stilhed før storm kan der være i alle livets forhold. Stilhed er en dejlig ting når tv og andet er
slukket. Stilhed til fordybelse og bøn. Stilhed til et kærlighedsforhold kan være meget smukt.
Nogle mennesker bliver lidt angste for stilheden. I stilhed opleves mange gode og dejlige stunder.
Det er dejligt at opdage, at stilhed er godt for legeme og sjæl. Stilhed er godt for hjernen. Man
kan koble fra dagens larm.

En skovtur i skoven, eller en stille aften, hvor fuglene synger, kan ikke være smukkere. Særlig,
når man går hånd i hånd med sin kære. Det er næsten, som at være i paradiset. Hvis tv kører
aften efter aften og døgnet rundt, må stilheden være langt væk. Før tv og radioens tid kunne
stilheden hvile i hjemmet. Det må faktisk være en stor oplevelse. Læse i biblen, fordybe sig i
bøn i stilhed til Herre Jesus Kristus, ville jeg nødigt undvære. Hvorfor blive bange for stilhed,
når det er så smukt at være stille. Man kan også tale for meget. Livet drejer sig om at nyde livet,

også hvis man er to. Kærlighed er mange ting. Stilhed hører også hjemme her, at nyde blot at
være sammen.

Mit livs drøm.

Jeg har mange drømme i mit liv. Her er to af dem. Ser forventningsfuld på de udfordringer, det
giver. Det vigtigste for mig er, at jeg har Jesus i mit hjerte. Forventningsglæden om det evige liv.
Jeg længes tit efter det. Dog ved jeg, Jesus har brug for os, som redskaber i livet. Håber, han
bruger mig, som det menneske, jeg nu engang er.Kærligheden for to, er det næste. Drømmen,
der måske bliver opfyldt eller ikke. Fortvivlet kan man godt blive over det, nemt er det ikke.
Nogle gange løber hjertet hurtig for mig. Hende mine tanker er på, er en svær nød at knække.
Mit hjerte brænder efter dig. Kvinder hænger ikke på træerne, som modne frugter at plukket
ned. Særligt det indvendige af hende, det smukkeste af hende. Den kvinde, der fylder mest i
mig, er en kvinde, som har lidt sund fornuft med troen på Jesus. Kvinder med lidt ben i næsen
siger mig mest, en, som ved, hvad hun vil. Uden at hun tromler en ned, og hun tror, hun er
mere end andre. For mig ville hun være min prinsesse, særligt, hvis hun er udvalgt af mig.

Når livet er svært.

Hvornår er livet svært? Fordi, mennesket er dygtig til at lave problemer for sig selv. Mange af
de problemer, mennesket står over for, kunne godt undværes. Man er dygtig til at løse andres
problemer, men ens egne problemer er de sværeste. Kærlighed imellem to kan også være
vanskelig. Man må ikke ”tromle” hinanden ned. Men man skal være fælles om beslutningerne.
Hvor hurtig skal tingene gå? For nogle kan tingene gå for langsomt, for andre alt for hurtigt.
Hvornår skal man forloves og giftes? Hvor skal man bo? Skal man flytte til en tredje by for at
starte helt forfra. Det gamle er forbi, noget nyt skal til. Eller skyder man sig selv i foden?, hvis
man starter sådan.  

Udholdenhed.

Udholdenhed er begreber i mange gøremål: Bøn, Kærlighed, mådehold og styrke. Kærlighed til
et andet menneske med forståelse og respekt.

Kærlighed er at elske den anden, som vedkommende nu er. Uden at man vil lave hinanden om.
På dåbsattesten hedder du Conny og ikke Anne! Bliv ved med at være den du nu engang er.
Lad de forskellige masker ligge i skuffen. Nogle gange er udholdenhed i kærlighed svært. Især,
hvis man har boet alene for længe. Så kan udholdenhed komme på prøve. De masker har
mange karakterer og særheder. Hvis du ønsker ham, så tag ham, som han er. Vis respekt og

anerkendelse, ingen er fejlfri eller perfekte. Heller ikke dig.
Udholdenhed i bøn kan blive stort. Når du tror, man kan bede om mange forskellige ting, hvis
Jesus er med i dit liv, kan du forvente meget af Gud. Forventning kan glæde dig enormt.
Udholdenhed i bøn er noget særligt. I mådehold skal vi som mennesker være udholdende. Alt
er tilladt, men alt er ikke gavnligt. Der er ting i livet som kan skade dig. Udholdenhed giver dig
styrke. Hvis styrken er væk, visner mennesket til ingen ting. Er menneskets sind og sjæl helt
væk, er vejen blevet lang og kroget.


Når livet er forvirrende og frustrerende.

Hvorfor bliver livet forvirrende og frustrerende? Det gør de særligt, når man står måbende
over for en situation eller noget, der er svært at takle. Det kan både være følelses betonet og
på andre måder. Den bedste medicin er, at bede Gud om hans kærlighedsfred i hjertet, så går
livet lidt nemmere. Det er alt afgørende for et stabilt liv og tilværelse. Uden dette, gør man
livet sværere end nødvendigt. Livet er ikke altid en dans på roser. Det er der heller ingen,
som har lovet os. Men det er altid dejligt med roser i rette tid og sted.

Forvirrende og frustrerende er det modsatte af Kærlighedens fred. At opnå Kærlighedsfred,
kan man ikke uden Jesus Kristus. Tror man, at man har den fred, er man ført bag lyset, hvis
Jesus tilstedeværelse ikke er der. Et sted, hvor den ikke findes, er livet forvirrende og
fortvivlet.


Fremtiden.

Hvorfor betyder fremtiden så meget i livet? Hvorfor går mennesket så højt op i det?
Mennesket har ingen krystalkugle at kikke i, tag dog en dag ad gangen. Hvad der sker om
20 år, er der ingen, som ved noget om. Man kan være blæst væk med vinden. Bruge tid på
store beslutninger langt ud i fremtiden er spild af tid. Man har lov til at have drømme i livet.
Ønsker, som giver livet værdi. Man har også lov til at have mål i livet. Det med at udforske
og granske over livet, er nok ganske almindeligt. Jeg er taknemlig, bare jeg får lov til at åbne
mine øjne hver morgen. En ny dag er en ny begyndelse. Prøv, at gøre dagen lidt bedre end

i går. Det, der er vigtigt er, at man er glad og taknemlig. Livet her på jorden er ingen
selvfølge. Troen på Herre Jesus Kristus er min fremtid, uden dette er mit liv tomt.


Evigheden

Universet er uendeligt, her står tiden stille. Radio bølger kommer som en sagte brummen.
Tid er ikke et begreb, men er ikke et mål i sig selv. Tiden forsvinder helt. Evigheden og
uendeligheden er universets mystik. Det mystiske er uforståeligt. Man kan sammenligne et
hus med universet. For rundt om huset er naturen og meget andet. Det ender aldrig. Om
vægtløshed i rummet, har noget med uendeligheden og liv at gøre, ved jeg ikke. Fordi alt
er stille. Hvor Edens have har ligget, ved intet menneske. Her spiste man af livets træ, så
man kunne leve evigt. Eva og Adam spiste af kundskabens træ. Det betød, at mennesket
måtte ældes og dø. Men her slutter evigheden ikke. Fordi, efter dette liv, er der mere liv.
Man kan sammenligne livet på jorden, efter døden, med at blive født igen i en ny krop. Til
jord skal mennesket blive, og opstå. Mennesket lever evigt, på den anden side. Det er
evigheden.

 

Rastløshed.

Der kan være mange grunde til rastløshed. Mister man en, man holder af. Hunden er
aflivet. Huset er tomt. Ensomhed m.m. Rastløshed kan ende i stress. Så må tiden være
inde til at ændre daglig dagen til det noget bedre.

Rastløshed er en folkesygdom for nogle mennesker. Mange har den følelse. Mennesket
har ikke godt af at være rastløs. Den kommer og går, op og ned ad mennesket i
hverdagen. Hvordan bekæmper man denne følelse? Jeg gør det ved at læse i biblen og
bede til Jesus. Det er alt afgørende for at bekæmpe det. Jeg lader Jesus fjerne denne
følelse. Det er med til at gøre livet meget nemmere.


Positiv og negativ.

Negative tanker er ikke særlig opbyggende. Negative tanker er nedbrydende. Man bliver
spist op inde i sig selv. Man bliver nemt nedtrykt og ked ad det. Negative tanker er helt
ubrugelige. Negative tanker gør en helt magtesløs. Positive tanker er opbyggende og gør

en glad. Tænker man positivt om andre, er det opbyggende. Alle barrierer, vi mennesker
sætter op over for hinanden, gør en kæmpe forskel. Både når det gælder positive og
negative tanker. Så smid negative tanker ud og brug kun positive tanker til noget godt.
Det er det, livet handler om. Alt andet er spild af tid.

Tilgivelse.

Imellem mennesker er tilgivelse et stærkt ord. Intet menneske er perfekt. Tilgivelse, er
et rodskud i livet, et vigtigt element. Der er ikke langt fra had til kærlighed. Men glem
ikke at tilgive. At tilgive er et velsignet ord, noget stort i livet. Uden dette bliver livet tomt.
Vi er tilgivet af Herre Jesus Kristus, og hans nåde er os nok.